ProMuscle in Ede: Sporten voor ouderen

Bij iedereen die ouder wordt, neemt de spierkracht en spiermassa af. Om zo lang mogelijk fit te blijven is het belangrijk deze afname te stoppen. In Ede heeft een groep 65+’ers meegedaan aan een speciaal programma van Wageningen Universiteit en UMC Utrecht wat hier een oplossing voor wil bieden. Maurits Brethouwer is fysiotherapeut bij Fysiotherapie Beatrixpark in Ede en heeft dit traject voor ouderen begeleid. “Tijdens dit traject testen we drie keer de spierkracht en het is echt bizar hoe mensen qua kracht zijn toegenomen. Deze trainingsopbouw werkt echt goed.”

ProMuscle

ProMuscle is speciaal ontwikkeld voor 65+’ers en richt zich op het behoud van fitheid bij ouderen door het goed combineren van voeding en beweging. Het is ontwikkeld door de Wageningen Universiteit en wordt nu samen met het UMC Utrecht verder uitgevoerd. Het ProMuscle traject duurt twaalf weken, waarin ouderen twee keer per week krachttraining krijgen onder deskundige begeleiding. Maurits: “In dit traject proberen we de intensiteit erg op te voeren. We richten ons op verschillende spiergroepen met veel aandacht voor de bovenbenen, die belangrijk zijn voor stevig staan, opstaan en gaan zitten. Dit is een intensieve training, waarbij de oefeningen steeds zwaarder worden.”

Resultaat

Deelnemers Wil Dokter en Marijanne van den Dool merken de resultaten van het programma. Wil: “Ik ben niet eens alle twaalf weken geweest, maar ik ben echt vooruit gegaan. Ik merk duidelijk dat ik meer kracht heb in mijn handen. Mijn wervelkolom is ingezakt, en door deze training heb ik nu veel minder pijn in mijn rug. Met mijn handen merk ik ook echt verschil, ik kan nu makkelijker een potje opendraaien. Ze hebben ook gemeten en de kracht in mijn handen is verdubbeld.”

Marijanne merkt dat de deelnemers in dit traject meer worden gestimuleerd dan normaal. “Normaal bij sporten doe je steeds hetzelfde, hier doen we steeds meer. De oefeningen zijn intensiever, normaal gesproken doe je alle bewegingen vijf tot tien keer en rust je even. Nu doen we oefeningen echt veel langer of veel zwaarder. Ik merk dat mijn evenwicht beter is geworden, ik heb meer zelfvertrouwen met opstaan en bijvoorbeeld de trap oplopen.”

Tijdens de proeftraining zijn alle meetgegevens verzameld en doorgeven aan het onderzoeksprogramma. Maurits was positief verrast over de meetresultaten. “Ik heb gezien aan de meetresultaten hoeveel mensen er op voorruit zijn gegaan.”

Dieet

Onderdeel van het programma waren drie gesprekken met een diëtiste omdat voldoende eiwitinname een belangrijke pijler van het ProMuscle programma is. Maurits: “Bij de diëtiste doen ze een nulmeting, wat je aan eiwit moet eten is namelijk per persoon verschillend en bijvoorbeeld afhankelijk van je gewicht. Deelnemers krijgen advies over de juiste inname, bij plantaardige eiwitten moet je bijvoorbeeld goed opletten dat je bepaalde eiwitten combineert om voldoende eiwit binnen te krijgen.”

Marijanne: “Ik ben meer eiwit gaan eten, ik ben me daar nu wel meer bewust van. Ik eet repen met proteïne, die neem ik bijvoorbeeld mee als ik ga golfen. Maar ik lette altijd al wel op mijn voeding.” Ook Wil let er nu meer op. “Ik eet nu kwark in plaats van yoghurt omdat daar meer eiwit in zit. Ik ontbijt met kwark en allerlei noten en pitten. Ik weet nu ook dat sommige groenten, zoals peulvruchten en spinazie, meer eiwit bevatten.”

Groepsles

Marijanne sportte al bij de fysiotherapiepraktijk maar wilde graag meedoen met deze groepstraining speciaal voor ouderen. “Alleen sporten is toch minder leuk. Het leuke aan een groepsles is ook dat je mensen ziet en elkaar leert kennen. Je maakt toch een praatje tijdens en na de les, dat is gezellig. En iemand van 34 kan ik echt niet meer bijhouden, dat is veel heftiger. Deze lessen kan ik op mijn eigen tempo doen.”

Actief blijven

Marijanne: “Ik heb altijd gesport, ik sportte in de sportschool en heb judo gedaan, vroeger deed ik dat naast mijn baan. Nu ben ik nog steeds wel heel actief, ik bridge, ik golf en in de zomer ben ik druk in mijn tuin. Ik blijf in beweging, dat is belangrijk, als je maar bezig blijft en de deur uit gaat.”

Wil heeft ook baat gehad bij deze lessen. “Ik kan bijvoorbeeld niet meer op mijn knieën zitten, en bij deze les passen ze dan voor mij de oefening aan en kan ik bijvoorbeeld op een stoel zitten. Ik heb al heel lang artrose, ik merk nu dat ik intensiever sport dat ik veel minder pijn heb. Ik wandel veel, ik geef keramiekles, ik schilder en ik doe veel klusjes in het seniorencomplex waar ik woon.”

Training voor ouderen

Maurits vindt het belangrijk dat er meer sport en beweegaanbod komt speciaal gericht op ouderen: “De oudere doelgroep wordt steeds groter door de vergrijzing, bij veel ouderen zijn de mogelijkheden voor sporten nog onbekend. Over dit traject was bij de evaluatie iedereen enthousiast. Het was een leuke groep, we hadden ook veel lol met elkaar. Voor ouderen is een groepsles heel geschikt, mensen hebben contact met elkaar en krijgen wat contacten, zeker als je alleen bent is dat wel heel fijn.”

Voor meer informatie over ProMuscle en over het meedoen met een ProMuscle trainung kunt u kijken op de website www.promuscle.nl.

Deel dit bericht via:

Ga naar de inhoud