Bijeenkomst bij FoodX

14 december was Eetbaar Ede te gast bij FoodX op het World Food Center terrein. In een gezellige informele sfeer bespraken we met een leuke gemengde club mensen hoe we er voor kunnen zorgen dat voor de consument een duurzame keuze ook een makkelijke en aantrekkelijke keuze kan zijn. Als burger willen we allemaal dat er duurzaam wordt geconsumeerd maar als consument is dat soms lastig. Hoe veranderen we dat? Dat bespraken we met een hapje en een drankje bij FoodX.

FoodX is een nieuwe locatie in Ede. FoodX is een landingsplek voor internationale bezoekers die kennis willen maken met de Nederlandse agrifoodsector, een neutrale plek waar partijen elkaar kunnen ontmoeten.

Consument

Om te zorgen voor een goede verbinding tussen producent en consument, moet de (lokale) producent een beeld hebben van de klant die hij of zij voor ogen heeft. OostNL raadt aan een klantprofiel te maken zodat je weet welke voordelen de klant bij jouw product heeft en wat eventuele pijnpunten zijn. Verdiep je in je klant en doelgroep die je wil bereiken. Niet alle klanten hebben dezelfde wensen: sommige vinden het leuk om te experimenteren, anderen willen alleen de producten die ze die week op het menu hebben staan. Als je die informatie hebt, kan je marketing heel gericht zijn.

Tips voor verse producten

Pauline Martel van biologische no-dig Tuinderij Het Lichtveen heeft vier tips voor het aanbieden van verse producten op de markt. 1. Zorg voor felle kleuren tussen de  groene groente. 2. Zorg voor gemak en inpakken in handige hoeveelheden/bakjes/bosjes. 3. Creeer een ambachtsgevoel door de juiste sfeer neer te zetten met bijvoorbeeld jute of schapenvellen. 4. Zorg voor overvloed, zorg dat je kraam goed vol staat.

Food start-ups

De volgende Food start-ups delen hun ervaringen: Fast Good Meals, Microgreens, Lekker Lokaal Tas en Been Bean.

FastGoodMeals bieden gezonde maaltijden aan in een vending-machine vlak bij de CHE, hogeschool, in Ede. Ze willen graag zoveel mogelijk lokaal hun producten inkopen, mits de prijs dat toelaat. Willen graag doorgroeien in meer producten en meer locaties. De uitdaging zit er in om het lokaal te organiseren maar wel betaalbaar te houden.

Microgreens Holland produceert microgreens, vooral voor de horeca. Zij willen graag lokaal afzetten aan winkels en horeca, maar zij werken liever met de groothandel. Wil graag dat de gemeente zich inzet om 10% van het aanbod in supermarkten lokaal te maken. Directe verkoop aan de consument kost veel tijd en levert (nog) weinig op.

Lekker Lokaal Tas is een initiatief van Urban Funghi en stadsboerderij Ketelhuis. Er komt een wekelijks afhaalpakket met recepten en lokale vleesvervangende producten zoals oesterzwammen, tempeh en ook microgreens, producten van producenten die zijn aangesloten bij Streekwaar.

BeenBean maakt tempeh van (zoveel mogelijk) lokale bonen. Door zelf de verkoop te doen wordt het product twee keer zo duur, dus probeert zo veel mogelijk dat centraal te doen.

Hoe zorgen we er voor de voor consumenten de keuze makkelijk wordt? De supermarkten worden veel genoemd, bijna alle consumenten komen daar. Als supermarkten en biologische winkels meer lokaal aanbod hebben zou dat veel schelen. Sommige lokale producten zijn nu eenmaal voor een wat kleinere groep bereikbaar, dat moeten we ook accepteren. Het blijft moeilijk concurreren voor de lokale duurzame producten met de goedkopere producten uit de supermarkt. Alle aanwezigen hebben veel passie voor dit thema, dus tijdens de afsluitende borrel met een proeverij van lokale producten, werden veel contacten gelegd, ervaringen uitgewisseld en mogelijke samenwerkingen besproken.

Ook een bijeenkomst van Eetbaar Ede bijwonen? Volgend jaar zullen er weer nieuwe bijeenkomsten zijn. Hou de site EetbaarEde.nl en de social media (@EetbaarEde) in de gaten voor de aankondigingen. Of schrijf je op de site in voor de nieuwsbrief.

X