Gefermenteerde bloemkool

Een recept van Miss Beanie, gefermenteerde bloemkool.

Miss Beanie: “Gefermenteerde bloemkool: dit is zo ontzettend makkelijk, het is snel klaar en het is ook nog eens supergezond voor je! Vaak zeggen mensen: “Fermenteren… ja, dat wil ik echt nog een keer doen!” Maar op een een of andere manier werpt het idee alleen al vaak een drempel op. En dat hoeft absoluut niet, want het is heel eenvoudig. Echt waar.

En dan nu aan de slag

  • Weeg 600 gram bloemkool af, deel in kleine bloemkoolroosjes en was de roosjes
  • Vul een gesteriliseerde glazen pot met 30 gram zeezout en 600 ml water en roer totdat het zout is opgelost
  • Voeg de groente toe. Zorg dat alles onder water staat, leg er evt. iets zwaars op. (Ik knipte een rondje uit het pak yoghurt dat strak tegen het glas aanzat – paar extra gaatjes erin: goeie afsluiter! Bind een zakdoek of stuk stof om de opening heen tegen vliegjes. Ik gebruikte in dit geval een stukje knutselstof uit de naaidoos.
  • Laat minimaal drie dagen fermenteren op kamertemperatuur waarbij je direct zonlicht vermijdt. En wil je ‘m nog zuurder, laat dan nog een paar dagen staan.

Nou… dat valt mee toch? In een kwartiertje ben je klaar, echt waar.
De bloemkool is heerlijk in een salade, op een borrelplank of gewoon uit het vuistje.

Antiverspillingstip

De rest van de bloemkool hoef je uiteraard niet weg te gooien. Wist je dat het schutblad van de bloemkool juist superlekker én gezond is? Kook de overige bloemkool en de bladeren (in stukjes gesneden) in een klein laagje water met zout. Laat gaarkoken en giet af (kookvocht bewaren). Pureer in de blender of met de staafmixer. Heb je een heerlijke puree in plaats van aardappelpuree bijvoorbeeld.

Kijk voor meer info en (antiverspillings)tips op de site van Miss Beanie

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
X