Bietensmoothie

Recept van Miss Beanie: bietensmoothie.

Miss Beanie kent heel wat bietjestoepassingen: bietenchips, bietenstamp, bietensap, bietensoep, gefermenteerde biet, bietenchiapuddingbietenspread, bietenpancakes, bietenbrownies. En zie hier: de bietensmoothie!

Miss Beanie: “Deze bietensmoothie kan je zowel met rauwe als gekookte bietjes maken. Voor rauwe biet zal je iets meer citroensap nodig hebben omdat rauwe biet iets gronderiger smaakt dan gekookte biet. De munt in de smoothie maakt het lekker fris en de appel zorgt voor een zoetje. Bietjes bevatten o.a. vitamine A, vitamine C, calcium, foliumzuur, kalium, magnesium en ijzer. Fijn om de dag te beginnen met wat broodnodige voeding voor je lichaam. Daarnaast zijn bietjes heel goed te betalen dus ook lekker biobudget.

Je hebt nodig

voor 1 portie

  • 1 gekookte of rauwe middelgrote biet
  • 1 appel (incl schil)
  • 1 stengel bleekselderij (ik gebruik zelf een halve want ben geen grote fan van bleekselderij in m’n smoothie)
  • een stukje verse gember
  • sap van 1/2 citroen, + evt. een beetje geraspte schil erbij voor een extra kick
  • 1 of 2 takjes munt
  • 1 lepel lijnzaad
  • klein scheutje olie
  • scheutje water (of een scheut kokosmelk als je de bietensmaak nog te spannend vindt)

Aan de slag

  • Verwijder het klokhuis uit de appel, snij de appel en biet in groffe stukken
  • Ris de blaadjes van de takken munt
  • Pers het sap van de halve citroen
  • Blend alles tot een egaal geheel
  • Gebruik als topping bijv. wat nootjes, citroenrasp of kokosflakes voor een bietje extra feestelijke start van de dag

Heb je bietjes over? Maak dan deze heerlijke maaltijdsalade met linzen, paddenstoelen, wortel en biet.

Kijk voor meer tips en foto’s op de site van Miss Beanie

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
X